Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Laua keskel või ääre peal

/ Autor: / Rubriik: Arvamus, Kolumn / Number:  /

Vaheaeg on õpetajatele üks väheseid võimalusi kooliaasta jooksul igapäevatööst kõrvale astuda, süvenenumalt vahepeal ilmunud kirjandust ja artikleid lugeda ning loetu üle mõtiskleda. Samas ilmselt ei jõua ega ka taha keegi kõiki puhkusepäevi enesetäiendamisega täita ning nii jõuab rohkem uurida ka meediaväljaandeid.
Lehitsesingi jõulude ajal ajalehti ning leidsin, et minu meelest oli kõige sisutihedam jõulunumber sellel aastal Õpetajate Lehel. Toomas Pauli esseele «Võimalikkuse vägevus» sekundeerisid Toomas Siitani, Olev Remsu, Karl Kello, Jüri Kuuskemaa jt jõuluteemalised artiklid. Mõtteid sellest ajalehenumbrist jätkus kaasaviimiseks nii kirikusse, kooli kui ka koju. Suurte päeva- ja nädalalehtede jõulunumbrid jäid kaugele Õpetajate Lehe varju.
Olen kohtumistel, konverentsidel ja ametireisidel tähele pannud, et teatud seltskondades peetakse õhtusöökide ajal ülimalt oluliseks, kui lähedal istutakse söögilaua keskkohale. Sellele piirkonnale, kus istuvad tavaliselt tähtsamad, rikkamad ja auväärsemad isikud. Neid asuvad piirama eelkõige karjeristid või vähemalt ametiredelil kiirest edasijõudmisest huvitatud persoonid.
Aeg-ajalt on mul tulnud eespool kirjeldatud seltskondades viibida ning olen tähele pannud, et tegelikult on palju huvitavam sattuda söögilauas istuma kuhugi serva poole. Sealse seltskonna mõtted on reeglina originaalsemad, meelsus tavaliselt vabam, suhe ümbritsevaga vahetum ja mitmekesisem. Võib-olla mõtleb selles võtmes ka Jeesus, kui ta hoiatas: «Hoiduge kirjatundjate eest, kes tahavad kõndida pikkades kuubedes ja soovivad teretamisi turgudel ja esimesi istmeid sünagoogides ja esimesi kohti võõruspidudel» (Mk 12:38–39).
Piltlikult väljendades istub Õpetajate Leht suurte päevalehtedega võrreldes laua serva pool. Küllap on tema naabriteks niisugused ajalehed nagu näiteks Sirp ja Eesti Kirik. See on suurepärane seltskond, kus maksavad vähesed formaalsused, kuid seda suurem kaal on sisul.
Omamoodi oligi minu tänavuse vaheaja tõdemus, et uute mõtete ja ideede saamiseks tuleks otsida «lauas äärepoolseid kohti». Kogemuse põhjal tunnen, et just seal on eriti sobiv koht õpetajale, kellel pole vaja põhjalikke diplomaadioskusi ega etiketitundmist, küll aga teadmisi, soojust, vabadust mõtelda ja empaatiavõimet.
Toomas Jürgenstein