Aukuninga alandustee
/ Autor: Kaido Soom / Rubriik: Päevateema ja palve / Number: 28. märts 2012 Nr 14/15 /
Palmipuudepüha ja 1. advendipühapäeva evangeeliumitekstid jutustavad samast sündmusest ehk Jeesuse pidulikust sisenemisest Jeruusalemma.
Sellega on näidatud, et tegu on Jeesuse elu tipphetke saabumisega.
Kristuse avalik tegevus oli algusest peale suunatud tema elu viimastele päevadele. Pühapäeva nimetus (ld dominica palmarum) tuleb päeva evangeeliumist, kus kirjeldatakse, kuidas inimesed tervitasid Jeruusalemma saabuvat Jeesust palmiokstega.
Selle sündmuse meenutamiseks on palmipuudepühal toodud kirikusse palmioksi ja neist valmistatud kaunistusi. Neid on kantud ka palmipuudepüha protsessioonil. Põhjapoolsemates maades on palmiokste asemel kasutatud pajuoksi. Sellepärast on eesti keeles seda püha rahvapäraselt kutsutud ka urbepäevaks.
Palmipuudepühaga algab Aukuninga alandustee. Jeesus läheb Jeruusalemma vastu kannatusele ja surmale. Aga tema kannatusel ja surmal oli teistele inimestele elu andev tähendus.
Kristus kannatas, et vabastada meid kannatustest. Jeesus suri, et meie võiksime kord saada igavese elu. Nii sai Kristuse kannatus meile võidu ja lootuse märgiks, mida ka palmioksad võidu sümbolina meelde tuletavad.
Palmipuudepühal asub Kristuse kirik teele, et elada kaasa Kristuse viimasele eluetapile.
Algab suur ehk vaikne nädal, mil võime mõelda Kristuse kannatuse ja surma tähendusele.
Kaido Soom