Neli eestpalvekogudust kohtusid

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed, Kogudus / Number:  /

Saaremaa Kärla ja Kihelkonna kogudus otsustasid suvel külastada oma mandril asuvaid eestpalvekogudusi Rannus ja Äksis.

Rannu kirikus, esiplaanil albas praost Rene Reinsoo ja talaaris õpetaja Robert Bunder. Foto: erakogu

On päris keeruline kokku võtta kahe päikselise septembripäeva sisu. Palju põnevust ning häid kogemusi pakkusid need loosi tahtel eestpalvekogudusteks saanud koguduste kohtumised.

Kui eelmistel aastatel on Kärla kogudus tutvunud Hargla, Valga, Kose ja Otepää partnerkogudusega, siis tänavu soovisime külla minna Rannu Püha Martini kogudusele. Reisiplaani paika pannes otsustasime, et lisaks eestpalvekoguduse kirikule külastame tee peale jäävaid vaatamisväärsusi ja kindlasti ka kirikuid. Põhjalikumalt jõudsime tutvuda nelja luterliku pühakojaga.

Ühendasime Kärla ja Kihelkonna esindused, sest koos on rõõmsam ja soodsam. Ka laulurahvast tuli nii juurde, sest lisaks Kärla koguduse naiskoorile Kargelli oli meiega Kihelkonna koguduse ansambel Collecta.

Esimese peatuse tegime Kõpus. Sealses Peetri kirikus, mis jääb meelde oma tellistest põranda ja mõnusa istumiskohaga rõdul, on Eestis harvaesinev altarimaal „Laske lastel minu juurde tulla”. Kas lubame oma lapsukesi Jeesuse ligi või pole see oluline, mõtisklesime. Saime aimu kiriku- ja koguduseelust.

Jätsime lauluhelinad võlvide alla hõljuma. „Ma tahan laulda Issandale oma eluaja ja mängida oma Jumalale, niikaua kui ma olen elus.” (Ps 104:33)

Seda mälestuslugu kirjutades avan oma vana märkmiku ja juhuse tahtel realt „Meie hoida on isade laulud ja emade helisev hääl. Olen hoidja omade kaudu ja see tunne on õige ja hää”. Kes kirjutas, ei tea, aga mõte on armas. Hoiamegi!

Äksi kogukonnapäevast lugesin ajalehest ja nüüd saime päriselt näha-kuulda sellest asjaosalistelt endilt. Õpetaja Esa Luukkala pidas jutluse koos meie Saaremaa praosti Rene Reinsooga, orelil mängis õpetaja 16aastane poeg ja muusikapärle jagasid Kargell ning Collecta.

Küll oli mõnus, aga ka väheke ärev esineda! Aune Sepalt kuulsime põhjaliku ülevaate Äksi aleviku kohta ja stendist Õ-platsil, mis pühendatud O.W. Masingule.

Silt „Puhka jalga Õ-pargis” kutsus vaatama ringikujulist istumispinki ja stendi, mis selle õ-tähe moodustasid. Meetrilaiuselt looklevalt lillepeenralt sai imetleda linataime helesinist õit ning kauneid kupraid.

Saadjärve-äärne puhkamiskoht on kutsuv paik kasvõi hetkekski seal peatujale.

Tartu Peetri kiriku ees ootasime õpetajat ja et aega parajaks teha, võtsime kiriku trepil laulu üles: „Vaid hetke teekond kestab ning kõlab siin me laul …”

Koguduse õpetajalt Ants Toomingalt saime teada  kiriku ajaloo uurimisest ja eesti kultuuriloo talletamisest ning et neil tegutseb Tartu Luterlik Peetri Kool. Ristiusu tundmine on toeks ja suunaks eluteel. Õpilastel alles veab!

Kohtumise lõpetasime ühispalvega, tänades Jumalat, kes meid on hoidnud ja päikselise ilmaga veel hilissuvel üllatanud.

Äksist Rannu poole sõites möödusime ilmatu suurest päevalillepõllust ja imetlesime õitemerd.

Kõik Eestimaa kirikud on omanäolised, ehk ainult tornid on neil ühtmoodi kõrgusse pürgivad, Rannu kiriku torn on 33 meetrit kõrge. Saime uudistada Rannu pühakoda ja teada, et katusetööd on veel pooleli, aga valmisolev pool on imekena.

Katsusin käega Baltikumi vanimat puust nikerdatud kantslit, millel Kristus Ristija Johannese, Moosese ning Aaroniga. Altarimaalil on Jeesus ristil koos teda taga nutjatega. Ühe kroonlühtri kuulil on aastaarv 1699, see on Karl XII ajal annetatud. Mõte läks rändama. Päike läbi akna joonistas altarile heledaid laike ja ka üllatuslikult trellide kujutise, vitraažakende valgusmängust seinale joonistunud põlev küünal näis nagu päris.

Sütitava jutluse pidas Eesti noorim, 26aastane õpetaja Robert Bunder, kolme lapse isa. Ta rääkis elust enesest ja seda vägagi lustakalt. Meie õpetaja Rene Reinsoo kõneles teise poole jutlusest ning andis üle õnnistussoovid Kärla ja Kihelkonna koguduselt.

Kargelli laulud kõlasid armsalt ja viperusteta, nägin dirigent Ülle Vallaste silmis rõõmupisaraid. Esitasime ka Kärla vaimuliku laulu, Cyrillus Kreegi seatud „Maa ja taevas kiidavad” ning laulupeo laule, Sibeliuse loomingut ning Sirje Kaasiku laulu.  Collecta juht Ülle Reinsoo ju ise ka viisitegija ning säravalt helisesid nende neli häält.

Mõlemad  kogudused katsid meile ka rikkaliku hõrgutistega laua. Suur-suur tänu! Bussijuht Meelis Pärn keeras bussi Saaremaa poole ja turvaliselt Jumala hoitult sõitsime koju. „Kes on, kes võidab ära maailma? Eks see, kes usub, et Jeesus on Jumala Poeg!” (1Jh 5:5)

Äksi kiriku altari ees pärast esinemist. Foto: erakogu