Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Muusikud ei puhanud suvelgi

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed / Number:  /

Audru kirikus. Foto: arhiiv

Kirikumuusikud pidasid Pärnus esimest suvesessiooni.

Väike seltskond kirikumuusikuid kogunes Pärnu Eliisabeti kogudusemaja ruumidesse, et alustada läbi aegade esimest Usuteaduse Instituudi (UI) kirikumuusika osakonna suvesessiooni. Kohale oli tulnud nii praegusi, endisi kui ka tulevasi õpilasi ning kolm õppejõudu.
Kontsert Audru orelil
Samal päeval külastasime Pärnu kontserdimaja ning tutvusime sealse 50registrilise oreliga, mida hakati ehitama juba 2001. aastal, aga valmis alles möödunud aasta jaanuaris. Kuigi pilli on meedias väga kiidetud ja teda on prospektis paiknevate horisontaalsete, nn hispaania trompetite ning torukellade tõttu lausa unikaalseks nimetatud, peab tõdema, et tegemist on siiski suhteliselt keskpärase pilliga.
Ei hispaania trompetid ega programmeeritavad kombinatsioonid tee orelist üht erilist, kuninglikku instrumenti, vaid ikka tema registrite, sealhulgas iga üksiku registri kaunis kõla ning nende kokkusobitumine konkreetse ruumi akustikas. Orelite tohutust erinevusest sai aimu vist iga suvesessioonist osavõtja, sest kohe pärast kontserdimaja külastust suundusime Audrusse, et mängida sealsel orelil.
Audru kiriku oreli on ehitanud 1843. a eesti soost orelimeister Carl Georg Thal. Viimased kaks aastakümmet on orel vaikinud, rikkis oreli restaureeris eelmisel aastal orelimeister Olev Kents. Ehkki sellel on ainult viis kasutatavat registrit, on neist igaüks kauni kõlaga ning kogu oreli kõla piisava tugevusega, et täita ruumi. Thali orel on inspireeriv ning hoolimata mõnest tehnilisest probleemist sai sellel mängitud kontsert, kus kõlas muusikat Frescobaldist Mozartini.
Esinejateks olid õppejõud Kristel Aer, Kadri Ploompuu ja Jaanus Torrim, õpilane Rita Naaber ning vilistlane Kristi Soosaar. Audru kirikut tutvustas meile koguduse õpetaja Tiina Janno.
Päev Eliisabeti kirikus
Teine päev algas hommikul Eliisabeti kirikus missal, seejärel tutvustas Jaanus Torrim nii kiriku praegust, läti meistri Kolbe poolt 1928. a ehitatud orelit kui ka tulevast, ülejärgmisel aastal valmivat barokkmuusika esitamiseks sobivat pilli. Kõik huvilised said orelil mängida ning üks õpilane jõudis ka oma kevadel tegemata jäänud arvestuse sooritada.
Päeva keskseks osaks olid kaminasaalis peetud ettekanded: Jaanus Torrim värskendas õpilaste teadmisi oreli registritest ja rääkis disponeerimise alustest, Kristel Aer aga tegi ajaloolise ülevaate eri orelitüüpidest ning andis nõuandeid, kuidas sellistele pillidele loodud muusikat kohandada meie oludele.
Õhtul oli osavõtjatel tore võimalus kohtuda Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia õppejõu Toomas Trassiga. Ta tutvustas enne oma Pärnu orelifestivali raames toimuvat kontserti ettekandele tulevaid teoseid, rääkis kunagisest õpinguaastast Hispaanias ning andis edasi kodumaiseid oreliuudiseid. Kontserdi säravaim osa oli kahtlemata organisti improvisatsioon Peeter Süda koorilaulule «Linakatkuja», mis oli Toomas Trassile omaselt ülimalt meisterlik ning põnev.
Kontserdilt saadud emotsionaalse laenguga suundusime oma ööbimiskohta, Jaanus Torrimi kodutallu Halingal, kus meid külalislahkelt vastu oli võetud, et järgmisel hommikul suvesessioon lõpetada ning oma tööde-tegemiste juurde naasta. Olime ehk olnud UI kirikumuusika osakonna uue traditsiooni sünni juures.

Kadri Ploompuu,
UI kirikumuusika osakonna juhataja