Rannu kirik kutsub avastama
/ Autor: Rita Puidet / Rubriik: Uudised / Number: 26. august 2020 Nr 31 /
Ka Theoderic, piiskopi vend, oma sulastega ja Bertold Võnnust, kogunud sõjaväe, lähevad Ugandisse, kui talv on juba tagasi tulemas; ja leides kogu maa lätlaste poolt laastatud ja Tartu linnuse, mille lätlased olid samuti varem maha põletanud, maha jäetud, lähevad nad üle jõe, mida nimetatakse Emajõeks, ja tungivad küladesse, kirjutab Läti Henrik sõjakäigust aastatel 1211–1212. (Tallinn, 1993, lk 96)
Teada on, et iseseisev preester oli Rannus juba 1347. aastal ja praegust kirikut asuti ehitama kunagi 15. sajandil. Väga põnev oleks toonast pühakoda näha: kolmelööviline, tugevate sammastega, võlvitud laega ja ilma tornita üsna ruudukujuline ehitis. Arvatakse, et Rannu kirik võis olla sisekujunduselt üks silmapaistvamaid Eestis. Kirik pühitseti pühale Martinusele, keda austatakse märtrina nii katoliku kui õigeusu kirikus.
Maa alt
Rannu kirikusaali lühtrite valgus just kui kutsuks avatud uksest sisse astuma. Kogudust teeniv õpetaja Timo Švedko ütleb aga, et koguduseliikmed on harjunud külgust kasutama. Tal on ilus lootus, et suudab inimesed ümber õpetada, nii et vähemalt jumalateenistusele tuleksid nad peauksest.
Pikihoone lõunaseina ääres haarab pilk uue põranda, lauad on alles värvimata. Siin on ehitismälestiste restaureerimisega tegeleva Liivimaa Losside töömehed lasknud kätel käia ja enam pole hirmu, et keegi võiks põrandast läbi vajuda. Jaanuari lõpupoolel jagati ka uudist, et arheoloogilisi uuringuid teinud Heiki Valk leidis põranda alt 14. sajandist pärit mündi ja inimese luustiku ning vundamendilaadsed alused.
Kuigi kirikusse matmises pole midagi ebaharilikku, tekitab seekordne leid omamoodi ärevust, sest luustik võib kuuluda kohalikule elanikule, ütleb õpetaja. Selleks, et kohalik elanik kirikusse matta, pidi olema hea põhjus. Vundamendilaadsed alused võivad aga viidata sellele, et samal kohal on varemgi asunud kirik. Pinnasest leiti ka kolme külgaltari vundamendid ning neid on plaanis edaspidi kirikus eksponeerida. Tõenäoliselt kaetakse osa seinaäärsest alast klaasiga ja valgustatakse.
Tehtavateks töödeks projekti kirjutanud Miina-Liisa Kuusemaa täpsustab, et käärkambri ja pikihoone põranda osaliseks renoveerimiseks saadi Võrtsjärve Ühenduse Leaderi meetmest toetust üle kümne tuhande euro, kaasa aitasid Elva vald, muinsuskaitseamet ja Gustav Adolf Werk.
Uuele põrandale on tõstetud ka sambaalused. Ehitushuvilistele täpsustuseks, et servalauad on lahti jäetud, et õhk põranda alt läbi käiks ja uued lauad mädanema ei läheks. Kui lõunakülg valmis, plaanitakse ette võtta põhjakülg.
Eks paljude asjade puhul võtab ohkama – oleks ainult raha rohkem. See mõte hakkab vasardama peas Rannu kiriku kunagises luukambris, mida uuemal ajal on kasutatud talvekirikuna. Kui parajasti kirikus remont käsil, hoitakse seal lihtsalt asju. Aga luukambri põrandas on luuk ja see viib krüpti. Sinnagi uurima igatseks tõenäoliselt mõni arheoloog. Praegu jääb see siiski unistuseks.
Ja maa pealt
Rannu kiriku remondi puhul parafraseerin „Viimsest reliikviast“ vend Johannese ütlust, et otsida tuleb maa alt ja maa pealt. Kummaline on see ilmaelu, sest 30 aastat tagasi sai kirik uue katuse, täpsemini katusekatte, lae ja põranda, värviti seinad ja vahetati elektrisüsteem. Tõdeti, et kirik on heas korras.
Praegu võib rääkida Rannu kiriku kantslist, et selle nikerdatud küljetahvlid on Baltikumi vanimad. Valmistanud on need 1554 Tartu meister ja tõenäoliselt jõudsid Randu 1640 seoses remonditöödega. Kuna arvatakse, et see pärinevat mõnest Tartu kirikust, meenub, et jaanipäeval 1624 põles Tartus toomkirik. Huvitaval kombel on kantslil Kristuse, Ristija Johannese ja Moosese kõrval kujutatud Aaronit.
Pühakoda valgustab suur kaunis lühter, mis on kirikule annetatud Karl XII ajal aastal 1699. Vana on ka puust rahapakk aastaarvuga 1755.
Aga küsimus on hoopis kiriku katuses ja kandekonstruktsioonides, mida 2017 mõõdistas Rändmeister OÜ. Dendrokronoloogilise uuringu tegi aga TÜ teadur Alar Läänelaid. Uurimisprojektis kijutatakse: „On tõenäoline, et dendrokronoloogilise dateeringuta kandmiku vanem osa (nn kuusekandmik) pärineb kiriku taastamisperioodist 17. sajandi teisel veerandil. See aga tähendaks, et Rannus on tegemist meie maakirikute vanima katusekonstruktsiooniga.“
Välisel vaatlusel ei saa mööda vaadata tugevalt sammaldunud käärkambri katusest. Õpetaja Timo juhib aga tähelepanu läbijooksule pikihoone laes. Seda tuleb küll otsida, sest 17. sajandil tugevalt kannatanud ja võlvid kaotanud lage katab nõukogude ajast pruun laudis.
Miina-Liisa ütleb, et möödunud talvel likvideeris Rändmeister katuse läbijooksu ja tegeleb praegu katuste restaureerimisprojektiga ning piksekaitsega. Toetust nimetatud töödeks saadi muinsuskaitseametist. Katusetöödeks loodetakse raha leida järgmiseks aastaks. Üsna kehvas seisus on torni kimmid, aga 1835. aastal kirikule lisatud 33 meetri torni kimmkattega hakatakse tegelema tulevikus. Veel sel suvel parandatakse kiriku aknaid, sest külgtuulega sajab ühest aknast halvemal juhul sisse ämbritäis vett. Toetust saadi kohaliku omaalgatuse programmist.
Võrtsjärve kalanduspiirkonna Leaderi meetme 30 000 euro suuruse toetusega jätkatakse põrandatöödega. Kuigi kohalik tegevusgrupp kiitis projekti heaks, ei olnud kerge projekti kaitsta. Koguduse vastuskirjast taotlusele „Rannu kirik atraktiivsemaks turismiobjektiks“ leiab mõndagi põnevat kiriku kohta.
PRIA-le saadetud selgituses kirjutatakse: „Rannu Püha Martini kirik on ajalooline Võrtsjärve kalurikirik, mille algne asukoht oli järve kaldal. Hiljem on järv taganenud ja kirik jäänud rannast mõne kilomeetri kaugusele. Kiriku torn oli järvel orienteerumise juhiseks Võrtsjärve kaluritele minevikus ja on oluliseks maamärgiks ka tänapäeval.“
Miina-Liisa on tänulik Inga Raudvassarile muinsuskaitseametist ja ütleb, et ilma tema toe ja kaasamõtlemiseta poleks ta suutnud pooli asjugi teha.
Uudistamist on kirikus veel. Ehitusaegne kitsas käik, mis viib kiriku laele, altar ja Rudolf von zur Mühleni altarimaal, vendade Kriisade orel. Vaatamisväärsus pole, ent varem ei ole ma näinud taolist orelipingi seljatuge. See tehti muinsuskaitse loal ja orelimängija Meelis Olevi palvel, sest oreli taga istudes tekib tõesti hirm, et võib selg ees orelirõdult alla kukkuda.
Soovitan vaatama minna seda paksude müüridega väikest kirikut. Teeliste kirikute raames oli pühakoda avatud reedest pühapäevani 10–17. Aktiveerunud koguduseelu ja kiriku remont on kasvatanud rannulaste huvi kristluse ja oma pühakoja vastu ning suurendanud koguduseliikmete arvu. Jumalateenistus on pühapäevitil kell 10 ja kõik on oodatud.
Rita Puidet
Pildigalerii: