Piiskop Philippe: pilk peab olema värske, aga juured sügaval
/ Autor: Kätlin Liimets / Rubriik: Portreelood / Number: 2. september 2020 Nr 32 /
Rooma-Katoliku Kiriku Eesti apostellik administraator piiskop Philippe Jourdan tähistas pühapäeval, 30. augustil oma 60. sünnipäeva. Pärast missat Tallinna Peeter-Pauli katedraalis toimus tema elulooraamatu esitlus.
Piiskop Philippe on väga paljudele eestlastele sümpaatne. Väärikus ja vaoshoitus, Eestimaa-armastus ja eesti keele oskus teevad südame soojaks. Ta on suurepärane näide välismaalasest, kes on sedavõrd integreerunud, et tekitab imestust. Ehk isegi imetlust. Ja selliselt eestimaalaste südame võitnud inimest ollakse ka valmis kuulama, mida tal on öelda. Kindlasti kuulub piiskop nende hulka, kelle sõnum ületab oma konfessiooni ja ka kristlaskonna piirid.
Äsja ilmus teie elulooraamat. Olete viimasel ajal pidanud oma elust palju rääkima.
See periood kestis umbes aasta. Initsiatiiv raamatu kirjutamiseks tuli väljastpoolt. Loodan, et see raamat aitab inimestel avastada, kuidas Jumal võib inimese elus tegutseda. Näiteks viia ta ühest paigast teise, ilma et see oleks planeeritud. Raamatu koostaja Indrek Kofiga oli väga hea kontakt. Ta käis ka Prantsusmaal, kohtus minu vanemate ja sõpradega.
Käis küsimas teie lapsepõlve koerustükkide kohta?
(Naerab – K. L.) Elasin maapoisielu väikeses külas ja seetõttu pidin õpingute jätkamiseks 12aastaselt internaati minema. Vahemaa oli küll vaid 20 kilomeetrit, ent tol ajal polnud ühistransporti. Sealsed väga head sõbrad on siiani alles ja eks sai ka koos koerusi tehtud.
Isa sõjaväelasetöö tõttu pidime palju kolima Prantsusmaal ja oma esimesed eluaastad elasin Alžeerias. Sündisin küll Prantsusmaal. Ema ei tahtnud mind pommide all sünnitada, Alžeerias oli tol ajal sõda. Mul on kaks nooremat venda. Õppisime kõik inseneriks, sel erialal töötab keskmine vend, olles insener tuumajaamas. Minust ja nooremast vennast said preestrid.
Kas raamatu valmimise protsessis oli midagi, mis teid teie enda elus suutis üllatada?
See protsess tuletas meelde, kui oluline on minu edasisele arengule just lapse- ja nooruspõlve kogemused ja mõtted. Olen väga tänulik oma vanematele selle eest, kuidas nad meid kasvatasid. Arvan, et Jumal mingil määral valmistas mind preestri ametiks ette. Näiteks et vahetasime mitmeid kordi elukohti, mis tähendas uut kooli, uusi sõpru – näen seda positiivses võtmes, see avab inimest rohkem, õpid kohanema. Eestisse kolimine oli mulle seetõttu lihtsam. Selliseid seoseid ei osanud enne näha.
Olete prantslane. Mis Eestis teie rahvuslikku identiteeti toetab?
Siin elades pole väga palju teiste prantslastega suhelnud. Meeldib eelkõige see, mis siin on: suhelda nende inimestega, kes siin elavad, nad on teatud mõttes sinu pere. Ja preestrile on eelkõige kirik tema pere, seetõttu ei otsi Eestis oma kaasmaalasi. Kui peaks juhtuma, et saan rääkida prantsuse keeles, siis teen seda hea meelega, ent pole seda kunagi otsinud. Mina kuulun siia.
Olete ilmselgelt näide suurepärasest integratsioonist. Kui vaatate seda protsessi ehk paiga ja rahvaga lõimumist, siis kas siin on olnud arengut?
Kindlasti. Olen õppinud nii maad kui ka inimesi paremini tundma. Alguses on kõik suur küsimärk. Märkan, et eestlaste iseloom on mulle lähedane ehk olen leidnud ühiseid omadusi, ehkki loomulikult – ka eestlasi on erinevaid. Prantsusmaal öeldi tihti, et olen pigem rahulik ja refleksiivne ehk sissepoole suunatud.
Näete hea välja. Mis on teie nooruslikkuse saladus?
(Nõutu, ei saa alguses küsimusest aru. – K. L.) Tõsi on siiski see, et käin praegu enam arsti juures kui 20 aastat tagasi, ent püüan ikka sporti teha. Suvel ujun looduses. Põhiline on jooksmine. Teen seda 2–3 korda nädalas, 10 kilomeetrit. Varem mängisin jalgpalli. Nüüd on see veidi raske juba. Unustan küll vahel, kui vana olen, aga keha seda ei unusta. Vaimse elu seisukohalt on oluline, et oleks tasakaal füüsilise tegevusega. Eesmärk pole suurepärane välja näha, vaid oma tervise eest hoolt kanda, sest keha on Jumala poolt antud Püha Vaimu tempel.
Kõnelete tasakaalust. Teie päevakava on üsna tihe ja kindla palverütmiga. Kas teate, mitu tundi päevas palvetate?
Ükskord arvutasin, et iga päev umbes 2,5 tundi. See ei tähenda, et muul ajal ei palveta, seda saab ju ka tänaval jalutades teha. Tunnipalvused on see, mida kõik preestrid peavad tegema. Need koosnevad viiest osast, kokku võtab aega umbes 40 minutit. Iga päev missat pühitseda ei ole kohustus, aga enamik meie preestreid teevad seda siiski.
Preestrile on missa ja palvehetked päeva hing ja süda. See on vajadus. Ilma palveta ei jõua. Mõnikord küsitakse, et kuidas jõuate pihti vastu võtta, kõik need patud ja mured … Üks asi on, et võtad need mured enda peale, teine, kui teed seda Jumala abiga. See pole üks ja sama.
On olnud ka hetki, kui on palveaeg ja olen n-ö sisemiselt kuiv, tühi või väsinud. Siis mõtlen Jumala kohalolekule. Ta näeb mind, olen tema päralt, Jumal teab, mis on südames. Mõnikord piisab, kui vaikime Jumala ees.
Kord aastas peavad preestrid käima pikemal (5–7 päeva) rekollektsioonil. Lisaks teen iga kuu vabatahtlikult ühe või pool päeva vaimulikke harjutusi. Regulaarsus on tähtis. Pärast pole sa üksnes puhanud, vaid mõtted on palju värskemad ja tuled oma ülesannetega paremini toime.
Mis peab kindlasti olema? Mis kannab?
Preestri puhul kannab tema kutsumus hoolitseda teiste inimeste eest, Kristuse karja eest, olla silla ehitaja inimese ja Jumala vahel. Preester on tööriist, see, kes liigub Jumala suunas, on inimene. Preester pole see, kelle poole alt üles vaadata, vaid see, tänu kellele jõuad edasi.
Piiskopina tuleb tegeleda ka administratiivsete asjadega. Majandusaasta aruannete kirjutamine pole kindlasti otseselt see, milleks mind ordineeriti, ent seda peab tegema, kui tahad, et teised saaksid täita oma preestritööd ja kutsumust.
Millised on teie meelest kõige olulisemad eeldused preestri ametiks?
Palvetamine on juur. Ilma isikliku suhteta Jumalaga ei saa preester olla. Vestluses selgub see väga kiiresti. Palveelust saab rääkida see, kes seda praktiseerib. Teooriast üksi ei piisa. Tähtis on ka emotsionaalne tasakaal. Eriti arvestades, et katoliku preestrile on kirik tema pere. Inimene peab olema piisavalt tasakaalus ja omama tugevaid juuri. Pilk peab olema värske, aga juured sügaval.
Tagasi vaadates eriolukorrale – kuidas roomakatoliku kirikul Eestis see möödus ja mis olid kriisi ajal kõige raskemad küsimused, mida inimesed teile esitasid?
Suhteliselt hästi, kui võrrelda kasvõi Prantsusmaaga. Seal oldi palju rangemas isolatsioonis neli kuud, meil kaks. Olen avastanud uusi asju, nt Zoomi võimalused. Ükskõik kui palju internet meid aitab, pole see siiski see, mida tegelikult vajame: virtuaalkirik ei asenda päris kirikut. Paavst Franciscus on öelnud, et kirik ei saa väga kaua virtuaalne olla. Armulauda ei saa virtuaalselt jagada. Väike osadus on võimalik, aga ei saa öelda, et oleme avastanud uue viisi kirik olemises.
Suuri hädasid on igal pool ja igal ajal, aga kriis toob esile küsimused nagu miks Jumal lubab sellist asja ja miks inimesed selliselt surevad. Inimesed kipuvad halva puhul mõtlema, et see on sellepärast, et Jumalat ei ole või et ta ei kuule või ta karistab meid mingi patu eest. Reaalsus on natuke teistsugune.
See on deus absconditus’e (ld k varjatud Jumal) teema. Seda leiab ka uuemast Eesti kirjandusest. Näiteks romaani „Roheline suits“ (Jüri Kolk, 2017) tegevus toimub Vatikanis, kus paavst koos kogukonnaga võtab pantvangid, kelle seas hea hulk eestlasi, ja esitab Jumalale väljakutse väljuda varjatusest. Selle tarvis nõuab ta ülemaailmset teleülekannet tema kahevõitlusest lõviga, oodates, et Jumal sekkub.
See on huvitav, ent pole raamatut lugenud. Esimene mõte: sa ei tohi Jumalat proovile panna. Mõistan, et väga sageli tahame seda teha. Ent kui õppida seda mitte tegema, siis astutakse suur samm Jumala poole. Kui inimene paneb Jumala proovile, siis tavaliselt mõjub see tema usule halvasti.
Romaan on loomulikult kirjaniku looming, ent ehk võib siin näha mingit üldist eestlaste igatsust tegutseva Jumala järele. Ei soovita uskuda varjatud Jumalat.
Soov ja palve, et Jumal ilmutaks end, teeks ime – see on laialt levinud, ent õndsad on need, kes usuvad, ehkki pole näinud. See on igavene küsimus.
On Jumal end teile ilmutanud, on teil deus revelatus’e (ld k ilmutatud Jumal) kogemus?
Jumalat näinud ilmutuse mõttes ei ole, aga tema tegutsemist olen kogenud. Jumala kohalolek palves on tajutav. Olen Jumalat kohanud igapäevaste asjade kaudu, mitte müstilistes kogemustes. Müstilised nähtused ja imeteod pole eesmärk omaette, nad on reaalsed ja usun seda kogu südamest, ent see pole religioossusse ideaal. Müstilisi kogemusi antakse vähestele, ent ka ilma selleta saab Jumalaga suhtes olla.
Näiteks Prantsusmaal oli üks väga tuntud tervendamise anniga preester. Ajakirjanik küsis talt, et kuidas tema andi seletada, ja ta vastas, et Jumal on talle võime andnud, see on selge, ent see pole tähtis. Tähtis on pöörduda Jumala poole. Haige terveks tegemine on suur asi, aga palju väiksem kui see, et keegi, kes pole näiteks pihil 20 aastat käinud, läheb sinna. Olen temaga nõus.
Eestlastele meeldib saun. Kas olete Eestis õppinud sauna armastama?
(Naerab südamest. – K. L.) Mitte eriti. Mõned eestlased on mulle ütelnud, et ära muretse, et kõik eestlased ei käi ka saunas. See on huvitav, et ehkki mägedes on ka kohati päris külm, siis sauna traditsiooni, vähemasti Prantsusmaal, ei ole.
Kas Varro Vooglaiu välja öeldud seisukohad langevad kokku roomakatoliku kiriku omadega?
Ei tunne kõiki tema seisukohti, aga eelkõige peegeldavad need tema enda seisukohti. Ei kahtle, et mõned neist vastavad katoliku kiriku seisukohtadele, teised, mis pole otseselt seotud usudogmadega, selgelt mitte. Aeg-ajalt oleme temaga rääkinud, aga arvan, et ta ei pretendeeri sellele, et esindab katoliiklasena kiriku seisukohti. Tema tegevus ja sihtasutus pole algusest peale olnud seotud Eesti katoliku kirikuga. See on fakt ja seda võib ta ise teile kinnitada. Ta esindab ju ka organisatsiooni, mis pole katoliiklik.
Soovite midagi lisada?
Soovin kõige paremat Eesti Kiriku lugejatele! Julgustan kõiki lootuse perspektiiviga. Kristlastel tuleb proovida vaadata seda kriisi Jumala silmade läbi. Kriis tähendab tihti kannatusi, ent meil on võimalus selle läbi paremaks muutuda. Haigus on halb, aga see, mida inimene saab teha haiguse ajal oma eluga, võib olla väga hea.
Kätlin Liimets
Piiskop Philippe Jean-Charles Jourdan
Sündinud 30.8.1960 Daxis Prantsusmaal, rahvuselt prantslane
Kuulub Opus Dei personaalprelatuuri alates 1980. aastast
Ordineeriti 20. augustil 1988 preestriks
1996. aastal tuli Eestisse
23. märtsist 2005 katoliku kiriku apostellik administraator Eestis
Sai 2005. aastal Eesti kodakondsuse
Ordineeriti piiskopiks 10.9.2005 Tallinnas Oleviste kirikus
Haridus: Lycée Louis-le-Grand (matemaatika), École Nationale des Ponts et Chaussées (insener), Pontificium Atheneu Sanctae Crusis seminar (teoloogia)
Teenistus: Pariisi ülikooli kaplan (1988–1992), Opus Dei prelatuuri vaimulik juhendaja (1992–1996), Vatikani generaalvikaar ja atašee Eestis pastoraalküsimustes (1996–2005), katoliku kiriku esindaja Eesti Kirikute Nõukogus alates 1997, alates 2004 EKNi asepresident; Tallinna Peetruse-Pauluse koguduse preester (1999–2001), Eesti apostellik administraator ja Pertusa titulaarpiiskop (alates 23. märtsist 2005)
Kõneleb prantsuse, baski, eesti, hispaania, itaalia, inglise, saksa ja vene keelt