Aukuninga saabumine

/ Autor: / Rubriik: Kirikukalender, Pühad / Number:  /

Eesootav palmipuudepüha on ühtaegu nii rõõmus kui pidulik sündmus, mille kaudu juhatatakse meid suure nädala ristitee rännaku ja selle peatuspaikade juurde. Betaanias selleks teekonnaks võitud Inimese Poeg läheb eeslisälu seljas istudes mööda nisuiva teed vastu oma kannatusele ja surmale.

Foto: Karmen Lumik

Nisuiva kannab endas puhkemist ootavat kesta ja tõlvikut, mis annab mitmekordset saaki. Ta saab kasvada vaid juhul, kui nisuiva ise langeb maasse ja sureb. Kui see jääb üksi, külvianuma või koti põhja, ei kanna see vilja.

Laatsaruse, Marta ja Maarja kodus Betaanias võiab Maarja kalli nardisalviga Jeesuse jalgu. Ta teeb seda, Jeesuse enda sõnade kohaselt, tema matmise päevaks. Olulisi asju ja helduse tegusid tuleb teha õigel ajal, olenemata sellest, millised on ümbritsevad olud ja teiste inimeste teod.

Nisuiva valmistub külvamiseks toonela madalamasse põllusse, kandmaks lõputult vilja kõikides nendes, kes on valmis Jeesust oma südamesse vastu võtma ja käima koos temaga mööda aukuninga alandusteed.

Ülempreester Kaifas on pragmaatiline ja seatud eesmärke hoolikalt kaaluv poliitik. Ta soovib hoida oma rahva ja usukeskuse osalist iseseisvust Rooma okupatsioonivõimude ja iseseisvusmeelsete opositsiooniliikumiste vahelises pingeväljas. Püüdes tema silmis Jeesuse näol rahva kohale kerkivat ohtu ennetades ära hoida, üritab ta veenda enda  juhitud Suurkohtu liikmeid, öeldes: „Teile on parem, et üks inimene sureb rahva eest, kui et kogu rahvas hukkub.” (Jh 11:50)

Kui ta seda ei teeks, usub ta arvatavalt, et Jeesuse takistamatu tegutsemine võib seada ohtu nii Jeruusalemma templi kui kogu rahva olemasolu. Tema otsusest Jeesus tappa saab Jumala suures päästeplaanis  ennustus Aukuninga astumisest eneseohverduse teele. Kui Jeesus poleks sellele teele astunud, ei oleks lootust neil, kes ootasid Jeruusalemma lunastust.

Nüüd on aga Jeesus avanud kõigile tee Jumala juurde, kuid  kõik ei võta teda vastu. Paljud on kutsutud, aga vähesed valitud. Meie ees seisavad igal päeval valikud, mille õigsust saab hinnata alles aastate pärast. Igaviku ees kaalutakse meie otsuseid, mis võivad olla viimselt olulisemad meie ajalikest eesmärkidest. 

Suurel reedel asuvad paljud kristlased meie maal ühiselt ristirännakule, kus läbitakse erinevate kirikute väravaid ja peatutakse palvehetkedeks altarite juures, mis sümboliseerivad Jeruusalemma Kolgata mäge. Sellel aastal läbitakse Roomas juubeliaastaks avatud pühi väravaid ning valmistutakse astuma vaikse ehk suure nädala teele üheskoos nii lääne- kui idakristlastega, kelle eel on läinud Jumala ja Maarja poeg, minnes vastu oma igavesti kestvale valitsemisele.

Anti Toplaan

piiskop