Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Kammerkoor Laudate Dominum Torontos

/ Autor: / Rubriik: Uudised / Number:  /

EELK Tallinna Püha Neitsi Maarja Piiskopliku Toomkoguduse kammerkooril Laudate Dominum dirigent Veljo Reieriga eesotsas oli harukordne võimalus külastada aprilli lõpus 10 päeva jooksul Kanadas Toronto eesti kogukonna kirikuid ja eakate kodusid ning esineda kahel pühapäeval jumalateenistustel ning kahel korral eakate kodus.

Reisi algusele seadis kaikaid kodarasse lennukompanii, mis otsustas jagada meie väikese 13-liikmelise grupi kolmeks, nii et me jao kaupa kolme päeva jooksul Torontosse jõudsime. Sekeldustele vaatamata olime siiski 23. aprilliks kui üks mees valmis sõitma oma esimesele esinemisele Hamiltoni, kus meid ootas läti ja eesti kogudus. Koguduse õpetaja Davis Kaneps tervitas kokkutulnuid nii läti, inglise kui ka väheses eesti keeles ning nimetas teenistust sümboolselt liivlaste jumalateenistuseks. Piiblisalmi Luuka evangeeliumist luges eesti ja inglise keeles meie õpetaja Arho Tuhkru, kes läbi reisi oli meie koori saatmas ja tutvustas kahes keeles nii koori kui meie poolt esitatavaid laule.

Külakostiks Eesti muusika

Meie väliseesti kogukonnad jäävad aina vanemaks ning neid, kes veel kirikus jaksavad käia, jääb samuti vähemaks. Meie repertuaari valik koosnes vaimulikust muusikast Eesti heliloojatelt alates Rudolf Tobiasest, tema tütrest Helen Tobias-Duesbergist ning lõpetades Riho Esko Maimetsaga, kes on sündinud Torontos, kuid praegu elab Eestis. Veel kõlasid koori esituses Johannes Kappeli, Roman Toi, Anne-Mai Salumäe, Matis Metsala, Pärt Uusbergi, Rein Kalmuse ja Evelin Kõrvitsa teosed.

Pärast esinemist ning kohvilauda suundusime Niagara joa äärde. Ilmad meid reisi jooksul väga ei soosinud, kuid kohati näitas päike ennast siiski. Laevaga kose alla küll minna ei julenud, sest tuul oli väga tugev ja laevad pöörasid ninad ümber juba kaugelt enne kose juurde jõudmist.

Reisiks rentisime kaks seitsmekohalist autot. Meie lauljad Paavo ja Raido olid professionaalsed juhid, seetõttu saime punktist A punkti B ilma viperusteta. Tõsi, tohututest liiklusummikutest me ei pääsenud ning mõnikord tuli 30-kilomeetrist distantsi läbida pea kaks tundi.

Torontosse minnes peab käima kindlasti ka Tartu College’is (eraomanduses ühiselamu, arhitekt Elmar Tampõld). Meile tegi ekskursiooni prof Andres Kasekamp, kes tutvustas sealset ülikoolilinnakut. Nägime ka konservatooriumi uut õppehoonet ja selle kontserdisaali Koerner Halli, mis on Põhja-Ameerika akustiliselt paremaid kontserdimaju, milles on 1135 istekohta ning kus esinevad maailma parimad tipporkestrid ja -solistid. Ka meil õnnestus seal kuulata kooli üliõpilasorkestrit, mida juhatas energiline, maailmas tuntud dirigent William Eddins

Lahke vastuvõtt igal pool

Samal ajal andis Torontos Trinity-St. Paul’s Church’is kontserti maailmakuulus meessopran Samuel Mariño koos Tafelmusik Baroque Orchestra’ga. Saime kuulata peaproovi – imeline tehnika ja võluv laulja, keda saatis väga hea barokkorkester ning seda kõike toetas saali hea pehme akustika.

Seejärel võttis meid vastu Väliseesti Muuseumi (VeMu) juht ning sealse kogukonna kultuurimälu hoidja Piret Noorhani, kes tutvustas meile muuseumi ja selle arhiivi ning ajalehe Eesti Elu ruume.

Suurepärase ekskursiooni ülikoolilinnaku ümber tegi meile järgmisel päeval ka Käbi Lokk, kes tutvustas arhitekt Uno Prii 60. aastatel valminud kortermaju.

26. aprillil ootasid meid väärikas vanuses eestlased Ehatare eakate kodus, kus meid võeti väga lahkelt vastu. Kohal oli ka Toronto Peetri koguduse õpetaja praost Mart Salumäe

Järgmisel päeval oli meil kontsert Soomekodu, kus ka mõned eestlased elavad, eakatele asukatele. Kontserdi järel astus meie juurde väärikas kaunis proua, kes tutvustas ennast helilooja Riho Esko Maimetsa vanaemana. Tamara Norheim-Lehela mainis, et ka tema lapselaps Riho Esko on hetkel Torontos ning loodetavasti tuleb meie kontsert-jumalateenistusele Peetri kirikusse. Kuna me seal Maimetsa lugu ei laulnud, otsustasime kohe selle „vea“ parandada.

Erinevad vaatamisväärsused

Tutvusime mitmete vaatamisväärsustega. Näiteks Casa Loma’ga – gooti stiilis lossiga, mis on kasutusel majamuuseumina. Interjööri tõttu on see populaarne filmi võttepaik, näiteks on seal filmitud kõigile tuntud Harry Potteri filmi või „Chicagot“. Külastasime CN Tower’itToronto kesklinnas, mis kuni aastani 2007 oli maailma kõrgeim teletorn. Käisime Bata kingamuuseumis, mille püsikogus on üle 13 000 jalatsi, ja Vaughani linnas asuvas McMichelsi kunstigaleriis. Muljetavaldav oli Ontario Waterloo linnast põhja pool asuv St. Jacobsi mennoniitide külake, kus elatakse ikka veel 19. saj kombestiku järgi ja kasutusel on hobuvankrid.

Reisi viimasel päeval toimus kontsert-jumalateenistus Toronto Peetri kirikus, kus teenisid õpetajad Mart Salumäe ja Arho Tuhkru. Rahvast oli kogunenud päris toredasti. Kirikuliste seas oli ka Riho Esko Maimets, kelle teose „Angele Dei“ me ette kandsime.

Meie koor on väga tänulik kõikidele vastuvõtjatele, armsatele inimestele, kes andsid meile võimaluse endale esineda. Seda soojust ja tänu kiirgas meieni reisi lõpuni.