Kroon kirikus
/ Autor: Tiit Pädam / Rubriik: Elu ja Inimesed, Uudised / Number: 21. oktoober 2020 Nr 40/41 /
Üle maailma leviv pandeemia puudutab otseselt ka kirikuid. Eesti valitsuse otsusega ja Eesti Kirikute Nõukogu nõusolekul keelati muu hulgas ka jumalateenistuste pidamine. Loomulikult on inimeste tervis ja selle kaitsmine oluline ka kristlastele. EELK peapiiskop saatis vaimulikele ja kogudustele 13. märtsil välja konsistooriumis heaks kiidetud korraldused: „… Sellega seoses tuleb kõik avalikud jumalateenistused, kirikukontserdid ja muud inimeste kogunemised kuni uute juhisteni või eriolukorra lõpuni lükata edasi või ära jätta. … Palun lugeda korraldusi tähelepanelikult ja võtta see kogudustes kohustuslikus korras täitmiseks“.
Minu mõtisklus ei kritiseeri Eesti valitsuse ega kirikujuhtide otsuseid. Küll aga püüan arutleda küsimuse üle, kas kirikujuhtide mõtteviisile ja otsustele võis olla ka alternatiivseid käsitlusi.
Eestis varieerub koguduste jumalateenistuste külastatavus väga suurel määral. Erinevalt paljudest muudest Euroopa riikidest on Eestis kirikute liikmeskond aktiivsem linnades. Seega on keeld omamoodi linnakeskne ja mõju väikestele maakogudustele hoopis erinev.
Ma teenin ühte EELK väikest kogudust väljaspool Eestit asuva piiskopkonna territooriumil, kus samuti jumalateenistused ära keelati. Mind ajendas vaimulikuna kirjutama mõte, kas keelamisotsusele on peale kuuletumatuse ka eklesioloogilisi alternatiive ning kas jumalateenistuste ärajätmine on kooskõlas minu ametivandega. Ning kas tervise hoidmine on piisav põhjus ühisest Jumala teenimisest loobumiseks.
Ma olen teadlik meedia vahendatud jumalateenistustest ning ei hakka nende eeliseid ja puudusi välja tooma. Olen veendunud, et need ei saa asendada inimeste kogunemist ühiseks Jumala teenimiseks, kuid on hea, et füüsiliselt takistatud kristlased on teenivalt aidatud meediakanalite kaudu vahendatud Jumala sõna kuulutamisest.
Kristlased nagu muudki inimesed on vaimulike, füüsiliste ja sotsiaalsete vajadustega ja nende pikaajaline eiramine loob tasakaalutust ning kahjustab inimest tervikuna. See ei ole tõsi mitte ainult füüsilise tervise kohta, mida tavatsetakse rõhutada pandeemia valitsedes. Samas on küllap ka tõsi, et kõik inimesed ei jõua ühiskonnas kõike ise teha. See ei kehti ainult poliitikas, kus me delegeerime vahel oma õiguse meid esindada teistele inimestele.
Religioonisotsioloog Grace Davie on loonud mõiste teiste nimel tehtud, kaasaelamisreligioon (vicarious religion), mis kindlasti ei tähenda asendusreligiooni ega asenduskristlust, nagu mõistet on tõlgitud. Tema mõtteviis on, et sageli teenib üks väike osa kristlasi jumalateenistusel kõiki teisi ning seega oma rahvast tervikuna. Vaieldamatult ei saa keegi teise eest uskuda, kuid kristlik usk on alati olnud isiklik – aga mitte eraasi.
Kirikus on tuntud mõiste: eestpalve. Ja pühapäeval jumalateenistusel üheskoos usku tunnistades, seda jagades ning sellest jõudu ammutades palvetab kirik ja kogudus Jumala ees, olenemata kokku tulnute hulgast, seistes nii oma maa ja rahva ning nende eest, kes kohal ei ole. Seda on kirikud, kogudused ja kristlased teinud kogu kristliku kiriku ajaloo vältel – otsekui sotsiaalne liturgia, ilma et seda oleks olnud vaja pidevalt rõhutada. Kuid keerulistel aegadel on hea meenutada iseenesestmõistetavaid tõsiasju.
Kui jumalateenistus on lihtsalt üks paljudest kiriklikest kogunemistest, siis ei tekita jumalateenistuste keelustamine probleeme, kuid kui jumalateenistusel on ka õndsuslooline ja eshatoloogiline tähendus, siis ei ole keeld ja sellele allumine iseenesestmõistetavad. Seepärast on kiriklikult ja teoloogiliselt suur vahe, kas kirikud keelustavad täielikult kogudustes jumalateenistuste pidamise või lasevad igas koguduses väikesel koguduseliikmete hulgal igal pühapäeval kogu kristlaskonna eest kokku tulla ja Jumala ees seista ning teda ka rasketel aegadel kiriku kätte usaldatud vahenditega teenida. Ja need inimesed ei pea alati samad olema, kuid väikestes maakogudustes oleks see sageli just üks ja sama inimeste kogudus. Kuni Kirik jääb Jumala ees vaikseks ja teenib oma rahvast sõna ja palvetamisega, ka kogu rahva eest, on meil lootust, et pandeemia ei võida inimesi.
Küllap võib käesolev arutlus näida vastutustundetu, kuid ehk aitab see valmistada meie kirikut järgmisteks haiguspuhanguteks, samas hoides nii inimeste vaimset, füüsilist ja sotsiaalset tervist. Corona, kroon, kirikus ei kuulu haigusele.
Tiit Pädam,
EELK Stockholmi koguduse õpetaja