Raido Rüütel läheb palverännakule
/ Autor: Tiiu Pikkur / Rubriik: Uudis, Uudised / Number: 19. juuni 2002 Nr 26 /
Neljapäeval, 20. juunil kell 18 peetakse Tallinna Piiskoplikus Toomkirikus maailmasõidu Rolling Estonians (veerevad eestlased) teelesaatmise kontsert-palvus, teenib õpetaja Jaak Salumäe, kontserdi annavad Uku Ratas (metsasarv) ja Tiia Tenno (orel).
22. juunil alustab kolme Mercedes-Benz maastikuautoga Kloostrimetsa ringrajalt poolteist aastat kestvat ümbermaailmareisi «veerevate eestlaste» seltskond eesotsas kapten Raido Rüütliga, Tallinna Piiskopliku Toomkoguduse juhatuse esimehega. Teine mees, kes kogu reisi kaasa teeb, on purjekal Lennuk korra juba ümber maailma reisinud Tiit Pruuli. Reisil osaleb veel ligi 70 vahetussõitjat paarinädalaste etappide kaupa.
Näha kõrvalteede elu
Viiel mandril läbitakse kokku 200 000 kilomeetrit ja külastatakse 60 riiki. Raido Rüütel ütleb, et eesmärgiks ei ole kilomeetrite läbimine ja maakerale ringi peale tegemine. Siin jääksid nad kaugsõidujuhtidele kindlasti alla. «Tahame ennast hoida eemal siledast asfaldist ja kiirteedest. Soovime näha rohkem elu, mida elatakse kõrvalteede ääres.»
Tuntud rallisõitja Raido Rüütel on oma elus palju autorooli peos hoidnud. Ise arvab, et vähemalt kolmandikus külastatavatest riikidest on ta varem käinud. Mis on see, mis ajab ühe 50aastase mehe nii pikale ja pingelisele reisile?
Reis on misjonitöö
Raido vastab nii: «Ega ma sinna muidu ei läheks, kui see mulle nagu palverännak ei oleks, see on ikka põhiline. Meie reis on omamoodi misjonitöö, käime päris palju pühades paikades, kohtume erinevate kultuuride ja uskudega, kuid kõigevägevam on ju ikka üks. Praegu tunnen, et on just see õige hetk niisuguse reisi ettevõtmiseks.»
Raidot huvitavad vanad etnosed, ajaloolised paigad ja kultuskohad, olgu siis kõige moodsam pühakoda või vana kalme. «Võibolla õnnestub meil astuda mõnda tsivilisatsioonist puutumata kohta,» avaldab ümbermaailmareisija oma soovi.
Reisisoov on ammune
Ümbermaailmasõidu mõte ei tekkinud päevapealt – see on Raido Rüütlil meeles mõlkunud juba pikka aega. Miks just Tiit Pruuliga koos? «Oleme Tiiduga kaua tuttavad,» selgitab Raido. «Tiit on kõva rännumees ja väga eheda ning mõnusa mõtlemisega ja väga hea organisaator. Minu poolt on tehniline külg. Tegu on suure ettevõtmisega, see ei ole nii, et võtad pundi kokku ja sõidad. On ääretult palju vaja ette mõelda. Maailmasõidu mõte oli meil juba enne, kui Tiit Pruuli Lennukiga ümber maailma purjetama asus.»
Marsruudi koostamisel arvestasid rännumehed mõlema soovidega. Jaanipäeval ollakse Soomes, septembriks jõutakse Egiptusesse, siis Aafrika põhjarannikut pidi Gibraltarisse, läbi Hispaania, Prantsusmaa ja Inglismaa Iirimaale. Seejärel ootab ees lennureis Põhja-Ameerikasse Kanadasse, uue aasta alguses loodetakse olla juba Lõuna-Ameerikas, märtsis ollakse Tšiilis, Valparaisiost jätkatakse teekonda Austraaliasse. Austraaliale tehakse peale üsna põhjalik ring ja siis juba Indoneesia, Malaisia, Tai, Vietnam, Hiina, India, Iraan ja Venemaa kaudu koju tagasi. Tallinnasse loodetakse jõuda 2004. aasta jaanuaris.
Ärevaid olukordi ei pelga
Maailmas on küllalt ärevaid paiku, mis ka Rolling Estonians`i teele jäävad. «On küll jah,» on Raido Rüütel kindel, «Kolumbia kindlasti on üks selline, Alžeeria ja Maroko vahel on piiritülid, Iisraeli ja Araabia konflikt kestab. Kuid ma nagu seda väga ei pelga.»
Enne nii pikale teele asumist oleks ju hea uurida teiste taoliste reisijate kogemusi, kas teil on oma eeskujud. «Ega väga palju kogemusi võtta ei ole olnud,» selgitab Raido, «tõsi, Internetist oleme leidnud reisikirjeldusi. Eriti Põhja-Aafrika kohta oleme saanud teada. See on ka meie reisi esimene tõsisem katsumus.»
Reisiseltskond on mõelnud ka sellele, kuidas Eestit tutvustada. Kokku on lepitud kohtumisi eri riikide poliitikutega, kultuuritegelastega. Siin on suureks abiks olnud Eesti saatkonnad. Kindlasti kavatsetakse kohtuda väliseestlastega igal pool, kus neid vähegi on.
Meeskond peab olema vastupidav
Kolme autoga reisimist peab Raido Rüütel turvaliseks, ka ekstreemsetes olukordades. Turvalisusele on mehed reisiks valmistudes mõelnud palju, eks ole ju teada küll, kuidas rünnatakse vahel kaugsõiduautosid ja nende juhte. Ööbitakse peamiselt autodes, kahel autol on telgid katusel, kolmandas on magamiskoht sees ja katusele saab ka magama minna, mis tähendab, et kuus inimest saavad autodes magada.
Poolteist aastat, pingelised olukorrad, kiired otsustused – see kõik nõuab väga head üksteisemõistmist ja suurt pingetaluvust. Raido leiab, et neil Tiiduga on hea psühholoogiline ettevalmistus ja eks abi ole ka vahetusmeeskonnast. «Tulevad uued uudised, naljad ja anekdoodid, küll see kõik elavdab teekonda,» on Raido veendunud.
Raido Rüütli ja Tiit Pruuliga teevad teiste hulgas reisi mõne etapi kaasa ekspeaminister Mart Laar, Võru Instituudi direktor Kaido Kama, näitleja Raivo E. Tamm, ekspankur Olari Taal pojaga, eksminister Jüri Luik, Remedia juht Sirje Potisepp, ajakirjanik Kiur Aarma, Eesti Rahva Muuseumi direktor Jaanus Plaat.
Telesari rändurite seiklustest
Maailmarändurite igapäevaelust vändatakse 30osaline telesari. Lisaks jagatakse infot ajalehes Postimees ja KUKU raadios. Raido Rüütel muretseb, et nii mõnigi reisiseltsiline suhtub esialgu liiga kergelt oma osalusse, siis ongi hea, kui nad näevad telepildist, mis tegelikult toimub.
Hulgaliselt proovisõite kõikvõimalikes olukordades on tänaseks juba minevik, plaanid peetud, tohutu palju erinevat materjali läbi töötatud, paljude asjatundjate nõu kuulda võetud – veel paar päeva ja nad lähevad teele. Kalevi suursõitude korraldajal Raido Rüütlil jääb seekord suursõit nägemata, sest «veerevad eestlased» lähevad teele just enne võidusõidu algust Kloostrimetsa ringrajalt.
Tiiu Pikkur