Saksimaal ja Tüüringis, kus elasid Luther ja Bach 4. osa
/ Autor: Juune Holvandus / Rubriik: Järjejutt / Number: 27. jaanuar 2016 Nr 4 /
4.
Lutherit ja Bachi seovad mitmed ühisjooned
Geograafiline lähedus – vähe sellest, et nad tegutsesid ühes paikkonnas Saksamaal, Luther ja Bach olid koguni ühe kooli vilistlased. Bach oli teadlik luterlane, sidudes Lutheri võimsate laulude ja poeetilise piiblitõlkega saksa rahvakeelde ka oma muusika, mis kujutab endast läbinisti vaimset palverännakut, ergutades loendamatuid inimesi palvele, isegi kui nad pole sellest teadlikud.
Mõlema tegevus oli murranguline maailma ajaloos: Luther pani vaimse aluse uusajale, Bach uuemale muusikale. Nii nagu räägitakse ajast enne ja pärast Lutherit ja reformatsiooni, kõneldakse ajastutest enne ja pärast Bachi muusikaajaloos.
«Prantsuse ja Vene revolutsioonide katsed muuta aega, mida arvestatakse Jeesuse Kristuse järgi, luhtusid, kuid mitte Lutheri ja Bachi ettevõtted, kes teadlikult seadsid oma loomingu, sammud ja arvestused Lunastaja jäetud jälgedesse,» rääkis Andres Uibo.
Weimari linnake on jälle paik, kus pikka aega on olnud eriti loominguline õhustik, mille suhtes ei jäänud ükskõikseks paljud Euroopa suurkujud. Linna 19. sajandi valitsejad soovisid ise kultuurses õhustikus elada ning soosisid enda ümber kõrgkultuuri, loomingulist liikumist. Kirjandus, filosoofia ja muusika olid vaid mõned märksõnad. Märkimist väärib, et ka ehituse ja disaini maailma nurgakivi Bauhaus sündis siin. Lõppude lõpuks kuulutati just Weimaris välja esimene Saksa vabariik.
Selles Tartust natuke küll väiksemas linnas on midagi Weimariga sarnast: vana Euroopa nurgake, kuhu veel justkui pole kohale jõudnud postmodernsed pöörised ja kui Jumal tahab, siis ei jõuagi. Ikka veel on palju raamatupoode ja kasutatud raamatute müügilette, näeb ka Vene autorite nimesid teiste kõrval. Weimari kultuurielu on praegugi elav, kui põgusat muljet, muuseumide rohkust ja kultuuriürituste kuulutusi uskuda.
Leipzig, mida külastasime Bachi teema lõpetusena – sinna on suur mõtleja, reisimees ning helilooja maetud –, mõjus otsekohe kaasaegse Saksa suurlinnana, kus oli näha nii multikultuurset kui mitmerassilist asurkonda. Leipzigi arhitektuurimälestisi ja ajalugu kahjuks mõne tunniga ei hoomanud. Väike meeldiv üllatus oli leida kesklinnas Auerbachi kelder, kus võis einestada igati Mefisto vääriliselt.
Lutheri maja, endine klooster, tekitab tundeid
Wittenberg on mõistagi üks olulisimaid Lutheriga seotud paiku. Selles linnas on võimalus aduda, mida võis ta tähendada kaasaegsetele ja milline üldse oli tema kaasaeg, millised olid mõtlevad ja määravad inimesed tema ümber.
Hariduse eestvõitleja Melanchthoni muuseum. Perekond Granachi tervet kvartalit hõlmav majamuuseum sobib selleks väga hästi. Martin Lutheri isiksust ja tegevust avab põhjalikult tema personaalmuuseum, mis on praegu üldse suurim protestantismi ja luterlust käsitlev muuseum.
Mõtteainet pakub Lucas Granach vanema maal linnakirikus, millel Lutherit on kujutatud Jeesuse laudkondlasena viimsel söömaajal. Kas austus või isikukultus? Juba siis?
Kui vaid Wittenberg oleks geograafiliselt meile lähemal, siis ülikoolilinnake Lutherstadt Wittenberg sobiks meilegi igati usuisa pärandi uurimise-meenutamise püsipaigana, mida ta Saksamaal ongi.
Reisid jätkuvad. Kevadine reis läheb välja maikuus, registreeruda saab septembrisse kavandatud reisile. Infot saab Juune Holvanduselt tel 5568 1181.
Juune Holvandus
(Lõpp.)