Usu lumepall
/ Autor: Toomas Jürgenstein / Rubriik: Kolumn / Number: 9. september 2020 Nr 33 /
Sünnilt pärnumaalasena olen ma talviti soojade ilmadega oma mujalt Eestist pärit tuttavatega ägedaid debatte pidanud. Pärnumaal ja osalt ka piirnevates maakondades öeldakse lumepalli tehes, et sulalumi pakib, mujal Eestis hakkab lumi kokku. Samas on pakkiva või kokkuhakkava lume tulemus sarnane, peotäiest lumest võib kasvada kõigepealt põlvekõrgune, edasi vööni ning lõpuks mitmekesi pingutades ka inimesekõrgune lumepall.
Usulistes kogukondades räägitakse üsna palju kasvavast usust. Näiteks ühel hetkel on isegi apostlitele tundunud, et nende usk on väike ja nad paluvad Kristuselt, et ta nende usku kasvataks: Ja apostlid ütleid Issandale: „Kasvata meie usku!“ Aga Issand ütles: „Kui teil oleks usku nagu sinepiivakene, te võiksite öelda sellele mooruspuule: „Juuri end üles ja istuta merre!“ ja see kuulaks teie sõna.“ (Lk 17:5–6)
Mulle tundub, et sinepiiva kõrval sobib põhjapoolsetel maadel usu ja usuga seotud tegude sümboliks üsna hästi ka üha kasvav lumepall. Ka siin on omad ohud, küllap mäletavad paljud noorusaegadest, kui algselt plaanitava lumepalli veeretamise asemel läkitati lumekuul naabripoisile või -tüdrukule krae vahele. Üsna sarnaselt võib juhtuda ka usuga, kus vaimse kasvamise ja selle jagamise asemel hakatakse tegelema pelgalt teiste inimeste uskumise arvustamisega.
C. S. Lewis on kirjutanud vahva raamatu „Pahareti kirjapaun“, kus kogenud kuri põrguolend jagab veel kogenematule paharetile juhiseid, kuidas inimese kasvavat usku kahandada, proovile panna ja seda eesmärgiga, et ta lõppkokkuvõtteks usust sootuks loobuks. Raamatus kirjeldatakse mitmeid tüüpilisi olukordi, mis võivad inimese usku kahandada ka nüüd, näiteks soovitab ülempaharet juhtida tähelepanu kirikus istuvate inimeste ebatäiuslikkusele.
„Istudes pinki, näeb ta ümberringi just selliseid naabreid, kes talle eriti ei sümpatiseeri. Neile tulebki sul tugineda. Pane ta mõte ekslema Kirikut sümboliseeriva väljendi „Kristuse ihu“ ja kõrvalpingist paistvate nägude vahel. Pole oluline, millised need inimesed tegelikult on. /../ Kui üks neist naabreist ei pea viisi, teisel aga on kriuksuvad saapad, rasvalott lõua all või veider riietus, on su hoolealune hõlpsasti valmis uskuma, et ka nende usk peab olema mingil moel naeruväärne.“
Kuidas võiks aga välja näha tõeline usu lumepall? Mulle tundub, et selle nähtavaks märgiks võiks näiteks olla pikaajalise töö kokkuvõte. Olen ikka aukartusega kätte võtnud Toomas Pauli „Eesti piiblitõlke ajaloo“, mis oma üheksasaja leheküljega on tõeliselt aukartust äratav lumepall. Või teine näide, ma pole küll veel jõudnud endale hankida Jaan Lahe raamatut „Sõnum teisest maailmast. Mis on kristluse põhisõnum?“, kuid olen kuulnud, et see rohkem kui neljasajaleheküljeline teos on seitsme-kaheksa-aastase usulise lumepalli veeretamise vili.
Olen ka ise kogenud, kuidas religiooniteemaliste tekstide kirjutamine viib mõtted üha uutele teemadele, paratamatult tekib soov need mõtted kirja panna ja nii see usu lumepall kasvab. Näiteks möödunud aastal ilmus mul raamatuna „Kes Sa oled taevas. Avatud uskliku aabits“.
Kui see raamat oli ilmunud, siis avastasin, et paljust tahaks veel kirjutada, käesoleval suvel lõpetasin uue käsikirja ja oktoobris peaks ilmuma „Kus Sa oled taevas. Avatud uskliku apokriivad“. Aga ka viimasena nimetatud raamatu valmides tundus töö alles nii poolik, et olen hakanud tööle uue raamatu käsikirjaga, mille pealkirjastasin „Sa oled taevas. Avatud uskliku apoloogia“.
Avastasin veel, et usu lumepalli veeretamist võivad mõjutada ka esmapilgul täiesti teisejärgulised asjad. Eelmises lõigus kirjeldatud „Avatud uskliku“ sarja esimene raamat sai üsna juhuslikult peamiselt valge kujunduse. Mingil hetkel tekkis idee, et sarja põhitoon võiks olla liturgilistes värvides ja nii sai oktoobris ilmuva raamatu põhitoon violetne, kolmandale raamatule on reserveeritud roheline. Aga liturgilisi värve on luterlikus traditsioonis viis ja see viis mõttele, et äkki annab Jumal jõudu ja ideid veel punase ja musta raamatu kirjutamiseks.
Taanlase Peter Høegi romaanis „Preili Smilla lumetaju“ esineb pingeline dialoog, kus sügavalt usklik taanlanna Elsa ja pooleldi gröönlanna Smilla vahetavad Piiblile tuginedes repliike lume sümboolsest tähendusest. Elsa näeb lund pigem ebapüsivuse tähenduses, Smilla tõe ja valguse sümbolina. Loomulikult pole ükski usuline pilt ideaalne, niisama ka usu lumepall, mida ma sellest hoolimata kõiki veeretama kutsun.
Toomas Jürgenstein,
kolumnist