Usupuuduse leevenduseks usuteaduskonda õppima
/ Autor: Kristel Algvere / Rubriik: Elu ja Inimesed / Number: 21. oktoober 2020 Nr 40/41 /
Tartu ülikooli usuteaduskonnas õpib väga erineva taustaga inimesi. Põhjusi, miks valitakse just see haridustee, on tõepoolest mitmeid, kuid juba pärast esimest aastat järeldavad teise kursuse üliõpilased Annabel Parts ja Nora Laukse, et on teinud õige valiku.
Kas teadsite kohe, et tahate Tartu ülikooli usuteaduskonda tulla? Millega usuteaduskond võistlema pidi?
Nora: Tulin teadlikult. Astusin sisse 23aastaselt, sest mul läks keskkooli lõpetamisega kaua aega – käisin mitmes eri koolis ja õppimine mul hästi välja ei tulnud. Mul oli ka väga tugev protest akadeemilise hariduse vastu. Klassikaline „olen targem kui doktorikraad“-juhtum. Kui tulin ülikooli, siis muutusin põhjalikult. Mind ajendas usuteaduskonda astuma usupuudus, mis hakkas laastama mu vaimset tervist. Teiseks valikuks oli semiootika, aga kuna usuteaduskonda sisseastumise intervjuu toimus enne ja sümpaatia oli vastastikune, valisin esimese.
Annabel: Mul oli pärast keskkooli plaanis minna seljakotiga Itaaliasse ökofarmi tööle. Usuteaduse kõrval plaanisin sisse astuda hispaania keele ja kultuuri erialale või kultuuriteadustesse. Teised erialad jäid siiski valimata – usuteaduskonnas tekkis juba intervjuu keskel äratundmisrõõm, et see on õige koht. Ma ei ole näinud küll Itaaliat, ent olen esimese aasta jooksul ülikoolis avastanud endas nii palju erinevaid kihte, leidnud sarnaseid inimesi, sõpru – saan endast palju rohkem aru.
Olete mõlemad nüüd teise aasta üliõpilased. Kas on olnud ka loobumise mõtteid?
Nora: Ei, kindlasti mitte. Mind ajendasid akadeemilisemalt usuküsimustega tegelema kaks kogemust. Ma pole veel kõigile oma küsimustele vastuseid saanud, jalgealune on aga juba palju kindlam.
Esimene neist leidis aset Lääne-Türgis. Teadupärast ei joo muslimid alkoholi, kuid sattusin siiski ühele istumisele, kus tarbiti ka alkoholi. Muusika mängis, kõik olid lõbusas meeleolus, kui ühtäkki läks tümps kinni, inimesed hakkasid palvetama. Kuna olin täiesti sekulaarsest riigist, siis see tundus absoluutselt uskumatuna. Tundsin, et mind on millestki ilma jäetud, miks minul elus midagi sellist ei ole?! See, kui vähe me Eestis religioonidest, teiste seas islamist teame, on kahetsusväärne.
Teine kogemus, millele just akadeemiliselt vastuseid otsin, leidis aset Rumeenias ühes meditatsioonilaagris. See kestis kokku kolm päeva ning selle aja vältel kogesin kolme kehavälist kogemust – mul on hiljem olnud väga keeruline neid mõtestada. Lugedes teaduslikke uurimusi religioossete kogemuste kohta, olen saanud kindlust, et ma ei ole üksi ja usuteaduskond on turvaline koht, kus rahulikult vastuseid otsida.
Annabel: Olen tõesti leidnud õige koha. Inimesi, kes tegeleksid vaimsete otsingutega, ei ole väga palju. Kui rääkida ühiskonnast, siis tundub, et välistele asjadele pööratakse palju rohkem tähelepanu kui sisemistele. Keskkooli ajal olin ümbritsetud inimestega, keda huvitasid ainult materiaalsed asjad. Nende teemade üle, mida nüüd kursusekaaslastega ja õppejõududega arutada saan, polnud mul enne võimalik rääkida.
Mida arvavad teie valikust lähedased, pere-sõbrad?
Annabel: Isa ütles otse välja, et tema arvates on usuteadus mõttetu, parem oleks, kui õpiksin infotehnoloogiat. Ema aga julgustab tegema seda, mis mind huvitab. Ta käib hea meelega kirikus ning mõistab mind veidi rohkem. Vanaema arvab siiamaani, et ma õpin bioloogiat. Üldiselt on suguvõsas arusaam, et Jumal on lollide lohutus.
Nora: Jah, samad sõnad. Kord öeldi, et usklikud on ikkagi madalalaubalised. Ja kui ma siis küsisin neilt, et kas Arvo Pärt on ka madalalaubaline, ei osatud enam midagi vastata. Nõidadesse usutakse. Minu vanaisa pani tamme alla mõtluspingi, et seal mõtisklemas käia. Temaga saan erinevate vaimsete asjade üle arutleda, enamik on rohkem karjäärile pühendunud, tegelevad maisega. Võib öelda, et suguvõsas põrkuvad kaks maailma.
Aga kuidas seletada inimeste huvi nõidade ja selgeltnägijate vastu?
Nora: Täheldan vaimsetes otsingutes teatavat pinnapealsust. Heiti Talviku read „Ma iial polnud eht, / ei elus ega luules. / Kui oksalt langend leht / ma triivin igas tuules“ (luuletusest „Poeet“ kogust „Kohtupäev“ 1937) on ka mind saatnud. Tegelikult vaevab väga paljusid noori mitte-eht olemine. Väga kerge on kaduda kõiksugu vaimsetesse alternatiividesse, aga peab olema oidu, et ise akadeemilisemalt vastuseid otsida. Tahetakse vaimsuse head osa, aga oma varjuga tegeletakse vähe. Minu arvates tegeleb kristlus ka inimese varjuga, peab julgema oma varjule otsa vaadata.
Annabel: Rahulikult asjade üle arutlemine ja akadeemiline lähenemine võtab ladvas sahinat vähemaks.
Nora: Inimestel on usuteaduskonnas õppimise kohta ütlemist, näiteks et seal tehakse ajupesu. Kui ütlesin, et tahan rohkem teada islamist, siis öeldi, et islam on seotud terroristidega. Ülikoolis on võimalik islami kohta mitmekülgselt õppida. Üleüldse maailma selle imelisuses näha.
Millised on teie kokkupuuted EELKga olnud?
Nora: Väga raske on anda hinnangut, sest väga vähe on olnud kokkupuutepunkte. Võin ju öelda, et usaldan kristlust, kuid ei usalda kirikut, aga see on pinnapealne väide. Mul on mitmeid sõpru, kes kuuluvad Eesti geikogukonda ja kui oleksin korraga väga suur kiriku patrioot, siis oleksin automaatselt kiusajate poolel – selline on mulje.
Annabel: Mina ei oska kirikus ei istuda ega astuda. Mul on selline tunne, et ma ei vääri seal olemist. On tunne, et kirikus käivad ainult sellised inimesed, kes ei joo kunagi alkoholi, ei tee midagi halba, kindlasti ei kaalu abortide õigustatust, kindlasti peavad abiellumist ainuõigeks ja nii edasi.
Nora: Tundub, et kirikus käivatel inimestel on must-valge maailmapilt, ja see hirmutab. Olen sekulaarsest perekonnast ja keegi ei ole mulle neid n-ö piibellikke tarkusi õpetanud. Samas ma olen ristitud ja kui olen vanematelt küsinud, miks nad mind ristida lasid, siis vastavad nad, et kõik tegid seda, oli selline mood.
Annabel: Kui ma lähen kirikusse, siis mõtlen, mis ma nüüd pean tegema. Tunnen, et olen välja jäetud. Minu tutvusringkonnas on palju ristitud inimesi, aga olen mõelnud, et miks mina siis ei ole, miks mind pole kaasatud.
Nora: Mina tundsin algklassides selle pärast häbi, et olin ristitud ja teadsin piiblilugusid. Mind ikka kiusati: „Sa oled usklik!“ Aga ma ei saanud aru, mida see üldse peaks tähendama. Mulle meeldis lapsena lugeda lastepiiblit ja kui 2. klassis kuulutati välja muinasjuturing, siis sain kohe aru, et muinasjutud need ei ole. Puudusin sellest n-ö muinasjuturingist, sest ma olin juba aru saanud, et Piibli lugemine on paha – see oli mu esimene põhjuseta puudumine.
Ja nüüd loeme usuteaduskonnas Piiblit heebrea ja kreeka keeles ja ei häbene midagi! Kus te ennast tulevikus näete?
Nora: Loodan, et olen leidnud usu ja sellele kindlaks jäänud. Usuteaduskonnas õppides on kadunud hirm üksinduse ees – mõtlen ikka, et lähen koju, loen mõnda teoloogiaraamatut, mis mind ootab. Teadmised võtavad ära hirmu, mis minust arvatakse.
Annabel: Mul on tunne, et jõuan kohe-kohe iseendani, nii hinges kui ka väliselt. Hea on teada, et oled ümbritsetud inimestega, kellel on samuti südamel küsimused, millele vastuseid otsitakse. Aga mingi rahu on saavutatud, see teeb õppimise koduseks. Oo, kuidas ma ootan hetke, mil suured küsimused saavad vastuseid just neis auditooriumides, mis asuvad Tartu kõige auväärsemas ehitises.
Mina tulin usuteaduskonda 29aastaselt ja kaks aastat on läinud väga kiiresti, ääretult huvitavalt ja ma pole hetkegi kahetsenud, et Marju Lepajõe soovitusel just bakalaureuseastmesse tulin. Teiega koos on suur rõõm usuteaduskonnas õppida! Aitäh!
Kristel Algvere