Vihakõne karistamise karmistamisest
/ Autor: Alar Kilp / Rubriik: Kolumn / Number: 14. oktoober 2020 Nr 39 /
2008. aastal võeti Euroopa Liidu nõukogu raamotsusega „teatud rassismi ja ksenofoobia vormide ja ilmingute vastu võitlemise kohta kriminaalõiguse vahenditega“ vastu tekst, mis keskendus kaitsele rassistliku ja ksenofoobilise vihakõne eest (ehkki seal mainiti lisaks ka usutunnistust ja sünnipära). Kirikule paistab enim peavalu tekitavat see, et vihakõne määratlus on hiljem muutunud avaramaks ning kaitse vihakõne eest laieneb ka seksuaalsetele orientatsioonidele.
Ma ei tea, kas see on kokkusattumus või mitte, ent ka Eesti Kirikute Nõukogu seisukohavõtt homoseksuaalsuse küsimuses pärineb aastast 2008 (http://www.ekn.ee/inc.lakitus.php?id=308) ning ka tolles dokumendis nähti hoolega vaeva sellega, et sõnastada kirikute ühtne ja tauniv seisukoht (homoseksuaalsus on patt kõigis tema avaldumisvormides – „sugukirena, seksuaalsuhtena ja legaalse partnerlusena“), ent teha seda nii, et ei mindaks vastuollu üldiste, legaalsete ja üleühiskondlike arusaamistega homoseksuaalse orientatsiooniga inimeste inimõigustest („Samas ei õigusta EKN ennast homoseksuaalidena määratlenud inimeste ahistamist ega nõustu katsetega eristada inimesi selleks, et neid põlgusega kohelda või häbimärgistada.“).
Praegu ei ole Eesti võtnud vastu nõutavaid sätteid avaliku vihakõne kriminaalkaristuste osas, ent kui (nt vabariigi järgmise valitsuse ajal) need vastu võetakse, mis siis muutub? Kas kirik muudab oma seisukohti? Kui ei muuda, kas siis mõni kiriku seisukoht võib liigituda vihale kihutamiseks? Kas pelgalt sellepärast, et keegi võib süüdistada kirikut vihakõnes, peaks kirik oma seisukohti muutma?
Mõningat kompromissivalmidust seadusloome osas on väljendanud hiljutine peapiiskop Urmas Viilma seisukoht, et „pärast rahvahääletust võib kooseluseaduse rakendusaktid vastu võtta“ (ERR 07.10.2020, https://www.err.ee/1144044/viilma-parast-rahvahaaletust-voib-kooseluseaduse-rakendusaktid-vastu-votta), samas kui EKNi varasemad seisukohad homoseksuaalsuse küsimuses ei toetanud sooneutraalse kooseluseaduse vastuvõtmist. Ent seda ei pea üldse käsitlema lähtuvalt vihakõne perspektiivist, vaid ühe ühiskondliku osapoole ootustest.
Kui Eesti karmistab vihakõne karistused, siis tõenäoline on, et kiriku seisukohaga homoseksuaalsuse küsimuses hakatakse teravamalt tegelema nii kiriku sees kui ka kirikust väljas. Kohtutel, Euroopa Liidul, avalikus meediaruumis sõnakasutust seiravatel kodanikuühendustel, Facebookil ja Twitteril (kes 2016. aastast on kohustatud vihakõnet 24 tunni jooksul kõrvaldama) ning nende poolt kasutatavatel algoritmidel on kõigil oma süsteem, kuidas liigitada sõnu ja sõnade järjekorda ning sealt edasi inimesi ja inimühendusi.
Aeg on selline, et inimesed ja grupid on (õppinud olema?) üha tundlikumad ja haavatavamad. Meid kõiki õpetatakse kõike tundlikku ära tundma ning kas turvaliselt käsitlema või üldse mitte puudutama.
Iseäranis tuleb jälgida sõnu (Mt 12:37), sest sõnadest püütakse sind lõksu (Mt 22:15).
Alar Kilp,
kolumnist