Miks kristlased meie ajal kirikust eemale jäävad
/ Autor: Rain Soosaar / Rubriik: Arvamus / Number: 16. september 2020 Nr 34/35 /
Maailma kristlikus meedias kõneainet pakkuvate pedofiiliaskandaalide tõttu on kannatada saanud paljude katoliiklaste usaldus oma kiriku vastu. Ent on ka teisi põhjusi, miks paljud siirad ja tulised kristlased meie ajal kirikust eemale jäävad või koguni usu kaotavad.
Sageli on ajendiks pettumine inimestes, kelle kaudu ristiusku tundma õpitud on. Tänapäeval liituvad inimesed kogudusega ju sageli suuresti isiklike mõjutuste ajel. Kui aga religioosseks autoriteediks olnud inimese kohta selgub ootamatult midagi eemaletõukavat, kõigutab see paraku ka usku Jumalasse. Ning kõlbelisi eksisamme tuleb avalikuks ka kristlaste kohta, keda üldsus on varem pidanud ligimesearmastuse ja vagaduse võrdkujudeks.
Heaks näiteks on meilgi tuntud „Usu ja Valguse“ liikumise rajajate hulka kuulunud Jean Vanier (1928–2019). Intellektipuudega inimeste teenimisele pühendunud kristliku filosoofi pärandit jäävad nimelt varjutama tema surma järel avalikuks tulnud kuue naise seksuaalse kuritarvitamise juhtumid. Puuetega inimesi ohvrite seas polnud.
Teiseks paneb paljude jaoks usu Jumalasse proovile see, kui alt veab institutsionaalne kirik. Eriti katoliiklaste jaoks on selle näol ju tegemist püha organisatsiooniga, mille kaudu Jumal erilisel viisil maailmas tegutseb. Just seetõttu on katoliku kirikus ilmsiks tulnud pedofiiliajuhtumite kinnimätsimine olnud paljudele usklikele šokiks.
Kolmandaks ajendab inimesi kirikule selga pöörama ka isiklik haigetsaamine. Kui kogudusega liitunul kristlaste suhtes kõrgendatud ootused peaksid olema, võib erakordselt rängalt mõjuda kogemus, et nendegi seas leidub küllaga isekust, hoolimatust ja eelarvamuslikku suhtumist ligimestesse. Hullemgi veel, seda kõike tavatsetakse mõnikord varjata vagaduse maski taha ja õigustada piiblitsitaatidega.
Eriti heidutav on see, et mõned kristlased, sealhulgas eelnevalt mainitud Vanier, on ka oma seksuaalseid kuritarvitusi religioosse retoorikaga põhjendada püüdnud. Pole imeks panna, et paljud ohvrid ei taha pärast seda enam kirikust mitte midagi teada.
Mis mind üllatab, on hoopis see, et mõnigi kirikus rängalt haiget saanud inimene on usule kõigest hoolimata truuks jäänud. Küllap on selle taga sügavad isiklikud kogemused Jumala lähedalolust, mida ka kirikus kohatud inimeste ebatäiuslikkus väärata ei suuda. Ent kahtlemata osutub sageli oluliseks ka raskel hetkel kaaskristlaste pakutud tugi ja inimlik lähedus.
Mõnikord ei suuda kirik kui organisatsioon tõhusalt enda sees levivate väärnähete vastu võidelda. Ka sel juhul saavad palju ära teha just tavalised koguduseliikmed, kes julgevad avalikult tähelepanu juhtida kitsaskohtadele, mida pigem maha vaikida soovitakse.
Rain Soosaar,
toimetaja