Kas kirikus diskrimineeritakse?
/ Autor: Liina Raudvassar / Rubriik: Toimetaja ringvaade / Number: 11. november 2009 Nr 44 /
Kas-küsimus ei ole hea. Seda õpetatakse igale tulevasele ajakirjanikule. Sest enamasti ei ole maailma asjad must-valged. Kuigi vanarahvas teab: kus suitsu, seal tuld. Ja kui väiksematki suitsukest piisavalt turgutada, võib sellest kenake leek paisuda.
Igasuguse info, kaasa arvatud vale või kallutatud väite massidesse paiskamine kannab teatud mõju. Mainekas sotsiaalteadlane Denis Mc Quail defineerib: meedia mõju on massiteabevahendite tegevuse tagajärg, olgu see siis ettekavatsetud või mitte.
Pole kerge mõõta, milline mõju on erinevatel kirikutemaatikat puudutavatel meediasõnavõttudel. Kui palju oli neid, kes uskusid Võru praostkonna Roosa koguduse praktikandi juttu, nagu oleks meesterahvast mentor-vaimulik oma naisterahvast juhendatavat ahistanud, ei tea, aga mõju avalikkusele oli ilmne.
Või siis Saagimi-pidu Tallinna Püha Vaimu kirikus, mille meediakajastuse laiemaks tulemuseks on kujutlus kirikust, kus pole kord majas. Ehk jälle kirikust kui jäigalt suletud institutsioonist, mis oma müüride vahele tegijate põlvkonda ei luba.
Hiljuti kuulutati välja Euroopa Komisjoni ajakirjanduskonkursi «Erinevuste poolt. Diskrimineerimise vastu» võitjad. Eripreemia pälvis Äripäeva ajakirjanik Kadri Jakobson artikliga «Narva kiriku halastamatu äri surnutega».
Emotsionaalse loo esimestes ridades antakse teada, kuidas Narva Aleksandri koguduse juhatus kehtestas Vaivara surnuaial hirmkalli hinnakirja. Nii kalli, et rahapuudusel ei suuda lähedased täita lahkunu viimset soovi – saada maetud abikaasa kõrvale.
Meediauuringutest on teada, millist kaalu omab artikli pealkiri ja algus, nn juhtlõik. Õieti, see kujundab suuresti kogu hoiaku, millega kirjatöö kallale asutakse, ning tihtilugu kujuneb sellest sõnum, mis mällu jääb. Pole kahelda, kelle poolt on artikli lugeja (ka kirjutaja).
Kui paljud viitsivad aga edasi mõelda, et diferentseeritud hinnakirja (koguduseliige saab puhkepaiga 0 krooni eest) koostamisel on puhastulu kasseerimise asemel kogudus silmas pidanud hoopis teist ideed? Meedia võim on meedia üldine potentsiaal saavutada mõju, seisab meediaõpingute ABCs.
Liina Raudvassar