Sõnumitega tuleb olla seal, kus on auditoorium
/ Autor: Merje Talvik / Rubriik: Arvamus, Elu ja Inimesed / Number: 3. veebruar 2010 Nr 5 /
Sotsiaalse meedia võrgustikele, kus ka kirik üha enam kanda kinnitab, ennustatakse tänavu suurt kasvuaastat. Eesti Kirik uuris õpetaja Tauno Toompuult, miks ja kuidas viia kiriku lävepakk virtuaalselt madalaks.
Mullu sügisel Tauno Toompuu eestvedamisel toimunud Rakvere kirikupäevad oli hea näide, kuidas kirik oli avatud ka virtuaalse ruumi jaoks. «Kiriku osalemine virtuaalruumis on tänapäeval inimeste keskele minek. Üha enam veedavad inimesed aega Internetis ja on häbi, kui kirik sinna ei jõua. Erinevate Interneti-keskkondade kasutamine tõi kirikupäevadele ohtralt juurde osalejaid, kes just Interneti ja raadio kaudu meie sündmustest osa said. Läbi taoliste võimaluste jõuame tegelikult kaugemale Rakverest. Paljus tänu Internetile võime oma kirikupäevade osavõtjaskonda lugeda tuhandetes, kui muidu piirdunuks see ehk mõnesaja inimesega,» sõnas vaimulik.
Tohutult võimas vahend
Toompuu sõnul on Interneti arenguga toimuvad muutused paradigmaatilised: «Ei tohi alahinnata neid muutusi, mis toimuvad näiteks inimeste suhtlemisviisides läbi erinevate Interneti vahendusel toimivate suhtluskeskkondade. Virtuaalsed sotsiaalsed võrgustikud, mis on niivõrd lihtsalt loodavad ja samas tohutult võimsad vahendid nii positiivseteks kui negatiivseteks protsessideks, on see jõud, mis päris olulisel moel muudab sotsiaalset lävimist.
Inimene sisemiselt vaevalt eriti muutub ja tema vajadused on ikka samad, küll aga muutuvad vahendid. Ja kui kirik neid vahendeid ei tunne, siis kantakse ta peagi maha.»
Vaimuliku hinnangul püütakse tänapäeva Eesti ühiskonnas ja Euroopas laiemalt kirikuid aina enam nurka suruda ning usk peab paljude meelest olema inimese privaatsfääri kuuluv eralõbu, millel ühiskonnas laiemalt mingit kohta olla ei saa.
«Sageli on kirikud ja kogudused sellel ka sündida lasknud ja ongi nurka pugenud ning n-ö oma asja ajanud. Ent kui me evangeeliumi vähegi tõsiselt võtame, ei saa usku mingiks oma asjaks pidada, vaid see on kõigi inimeste asi. Seepärast on oluline üha enam väljendada, et kirik ei ole üksikute äravalitute eraasi, vaid kirikul on oma ainulaadne koht ühiskonnas, ilma milleta kaotaks ühiskond tervikuna. Niikaua kui kirikuid pole uksi sulgema sunnitud, ei ole muud võimalust, kui neid avatuna hoida,» leiab Toompuu.
Enam kui 2 miljonit kristlast
Tuntuim sotsiaalmeedia keskkond Facebook koondab endas rohkem kui 300 miljonit inimest, sh ligikaudu 110 000 eestlast.
Facebooki grupiga «We Can Find 10,000,000 Christians on Facebook» on pisut enam kui aastaga liitunud 2 303 235 kristlast. Twitter leiab aktiivset kasutust näiteks kirikulaagrites: et vanemad oleksid kursis, millega nende lapsed tegelevad. Suureneb vaimulike arv, kes monoloogi asemel eelistavad diskussiooni ja tahavad oma mõtteid ning tegemisi blogides ja võrgustikes jagada.
Kogu eelnev on selge märk sellest, et usuringkonnad on tehnoloogiapelglikkusest üle saamas ning jumalariigi loomisel uusi võimalusi avastamas.
Toompuu sõnul tuleb tähele panna kaht põhiasja: «Esiteks see, et me kuulame, mida inimesed kõnelevad, millised on nende teemad, ning teiseks oleme ausad iseenda sõnumi ja sisu suhtes.»
Ta lisab, et kirikus on lihtne tekkima kaks äärmust. Ühed ütlevad, et iga hinna eest tuleb minna inimesele lähedale, olla selline, nagu tema on, teised jälle on veendunud, et peab keskenduma üksnes Jumala sõnale ja selle kuulutamisele. Tähtis on leida kesktee, mis tähendab, et me kuulutame Jumala sõna inimestele seal, kus nad on, nende endi keeles. Seejuures on Jumala sõna kuulutamise viisid praegu palju avaramad kui varasematel aegadel.
Minna inimeste keskele
Seega tuleb esmalt leida teema, mis inimesi köidab, ja siduda see vaimuliku sõnumiga. «Mis siis, kui esmapilgul tundub mõni lähenemine veider. Kui me selle veidruse juures jääme ausaks pühakirja suhtes, siis on see ülesehitav veidrus,» julgustab Tauno Toompuu eksperimenteerima.
Tegelikult on elementaartasandil sotsiaalmeedias turundamine üsna lihtne ja odav. Näpunäiteid, kuidas luua fännilehte või avada kontot, jagavad lahkesti nii veebiturundajad kui -kasutajad.
Toompuu hinnangul on suur asi see, kui kirik suudab teadvustada, et pühakoja uksel on ka link ja seda on võimalik väljastpoolt avada. Kuid veel parem on, kui kirik suudab teadvustada, et ka seespool on link ja kirikus olevad inimesed oskavad seda kasutada. «Ehk siis avatus ei tähenda üksnes seda, et me kutsume inimesi kirikusse ja ütleme, et kõik on oodatud. Avatus on ka kirikust välja, inimeste keskele minemine.»
Merje Talvik
Fakte sotsiaalmeediast
- 50 miljoni kasutajani jõudmiseks kulus raadiol 38, televisioonil 13, Internetil 4 aastat. Facebook kogus vähem kui 9 kuuga 100 mln kasutajat.
- Kui Facebook oleks riik, asuks ta rahvaarvult maailmas neljandal kohal.
- Wikipedias on üle 13 mln artikli, neist 78% ei ole ingliskeelsed.
- 78% tarbijatest usaldab veebist leitud soovitusi, neist vaid 14% usaldab reklaami.
- 70% 18–34aastastest on vaadanud televisiooni veebist.
- Mullu USAs abiellunutest tutvus läbi sotsiaalmeedia saitide iga kaheksas paar.