Tänu aja eest
/ Autor: Vootele Hansen / Rubriik: Kolumn / Number: 21. oktoober 2020 Nr 40/41 /
Kolmkümmend kolm aastat tagasi, veebruaris 1987 saatis sõjakomissariaat mind poolteiseks kuuks Gusevisse (endine Gumbinen Ida-Preisimaal) kordusõppustele. Õppused olid pigem tubased. Istusime auditooriumis ja valmistusime saama punaarmee rooduülemateks reservis. Mul oli kaasas 1899. aastal välja antud „Uus lauluraamat“. Küllap oli ka Piibel, kuid meelde on jäänud just lauluraamatu sirvimine. Lauluraamatu lõpus on jumalateenistuse kord. Tolle korra kohaselt laulsid õpetaja ja kogudus pühade ajal pärast pihitalitust sõna ja palvetalituse alguses vastastikku salme. Lõikuse pühal oli antud kolm salmipaari:
„(Õnnistatud lõikusel):
Õ: Maitske ja vaadake, et Jehhova hea on. H!
K: Väga õnnis on mees, kes Tema juure kipub. H!
(Kasinal lõikusel):
Õ: Jehoova on ligi kõigile, kes Teda tõe sees appi hüüavad. H!
K: Tema kuuleb nende kisendamist ja peastab nad ära. H!
(Ikaldunud lõikusel):
Õ: Meie Jumal on ärapeastja. H!
K: Ja Jehoova Issand saadab surmast välja. H!“
H! on lühend sõnast „halleluuja“.
Mis mind, tollal kahekümne viie aasta vanusena üllatas, oli pea sada aastat tagasi elanud inimeste asetamine end just sellesse aega, mis neile oli antud. Heal aastal kiideti, kesisel aastal ja veel enam ikalduse ajal loodeti Issanda abile. Ei ole need salmid minevikus ega ka tulevikus elamise, vaid olevikus elamise tunnistuseks.
Huvitav, kuidas me tänapäeval neid salme valiksime? Põllumajandusest elatub üsna väike osa rahvast, kuigi paljud teenindavad põllumehi või töötlevad põllumajandussaadusi. Kuid õnneks pole olnud üleilmset ikaldust ja kui ka meil peaks olema kasin saak, siis kaupmehed toovad vilja ja muud vajalikku mujalt. Kas me peaksime ikalduse aastaks majanduslangust ja suurt tööpuudust ja õnnistatud saagiga aastaks majandusbuumi? Kuid kui majandus kiiresti kasvab ja aktsiate hinnad tõusevad, siis on selge, et mitmed varad on ülehinnatud, hinnamull lõhkeb (asjalikumalt öeldes toimub hindade korrektiiv) ja mitmed inimesed jäävad oma varast ilma. Kuidas saab siis majanduse ülekuumenemist õnnistatud saagiga võrrelda?
Meenub, et olen näinud ka mõnes lauluraamatu trükis varianti, mis pihitalituses soovitas sõja ajal kiituslaulu „Au, kiitus olgu igavest“ esimese salmi asemel laulda sama laulu teist salmi „Sind, Isa, meie kiidame“. Kahjuks ei leidnud ma kodunt hilisemaid lauluraamatu trükke ja ei või seda kinnitada. 1852. aasta Eesti maarahva kiriku- ja koduraamatus on laulupalved rahu pärast ja pärast rahu tegemist, häda ajaks, mis üle maa, ja ajaks, mil häda on ära pööratud.
Tavaliselt kipume elama kas minevikus või tulevikus. Kõikvõimalikke arengukavu koostades või valimislubadusi kuulates on meie mõtted tulevikus, kus me ei jäta kohta ebaedule ja ebaõnnestumistele. Samuti on ka minevik kena, vähemalt olime siis nooremad ja luud-liikmed valutasid vähem. Võib-olla sunnib meid elama tänases päevas just ohutunne. Kuid parem oleks, kui suudaksime elada praeguses hetkes usaldades ja lootes.
Vanasti mõõdeti aega valitsejate järgi. Nii olid Roomas konsulid, kelle ametiaasta oli aja rehkendamisel oluline. Konsul asus ametisse 1. märtsil ja sealt ka nende kuude nimetused, mis ei ole nimetatud vanade ladinlaste jumalate järgi. Nõnda on detsember kümnes kuu ja oktoober kaheksas kuu. Ka meie aja lugemine käib valitsuste järgi. Nii on möödunud sajandil olnud kolm Vene, kaks Saksa ja kaks Eesti aega. Praegu on 30. aasta teisest Eesti ajast.
Olevikust ja tulevikust mõtlemine paneb küsima ikka aja enda kohta. Pühakirjast saame lugeda, et taeva ja maa loomine oli algus. Ja aeg oli mõõdetav. Tõlge nimetab küll mõõdu päevaks, kuid mis see on, pole meile teada. Augustinus oma „Pihtimustes“ tuletab liigagaratele meelde, et meie päikesega ei saanud neid päevi mõõta, sest Päike ja Kuu loodi eraldama valgust ja pimedust alles neljandal päeval.
Meie elame ajas, kuid ei saa vastust küsimusele, mis on aeg. Augustinus tõdeb: „Kuidas need kaks aega, minevik ja tulevik, siis on, kui minevikku enam ei ole ja tulevikku veel ei ole? Olevik aga, kui ta alati oleks olevik ning ei muutuks minevikuks, poleks enam aeg, vaid igavik.“
Kirikuaastas elame jumalateenistusel läbi olulised sündmused õndsusloos neid meenutades. Lõikustänupüha järgsel ja hingedeaja eelsetel päevadel võin vaid olla tänulik aja eest, mis mulle on antud. Ma ei tea küll eelseisvat, kuid võin öelda, et seni mulle antud päevade koorem on olnud palju kergem, kui oli minu vanematel, kuid ka nemad olid tänumeelsed oma päevade eest.
Me elame ajas, kuid loodame igavikku, millest samuti midagi ei tea. Ei saa olla igavik ju lõputu aeg ja päevade kordumine. Kuid Loojale lootes võime nõustuda Augustinusega: „Pole seega sellist aega, mil Sa midagi ei teinud, sest ka aja enda oled teinud Sina. Ja ükski aeg pole Sinuga samaealine, sest Sina oled jääv; kui aga ajad oleksid jäävad, siis nad poleks ajad.“
Vootele Hansen,
kolumnist